Marie Bärsch

Mode en schoonheid

We leven in een samenleving waarin we er altijd naar streven om iets nieuws te bereiken of het nieuwste van het nieuwste te hebben. We zitten in onze eigen bubbel met een beperkt vermogen om daarbuiten te kijken. Ik vond het belangrijk om een inkijkje in een andere manier van leven te bieden.

Over dit Speciale project

Nikon-ambassadeur Marie Bärsch documenteert de vrouwelijke theeplukkers van Munnar, India, in het kader van de bredere context van zelfbeschikking en emancipatie van vrouwen.



V: Waarom koos je de vrouwen van Munnar voor je project?

Ik kwam de vrouwen vorig jaar tijdens een commerciële fotoshoot in de theevelden tegen en ik bleef maar aan hen denken. Ik was onder de indruk van hun werk, dat in zo'n fysiek intensieve omgeving wordt uitgevoerd. En vanuit visueel oogpunt trok het patroon van de vrouwen in de rijke, netjes geoogste theevelden mijn aandacht.

Theeplukkers aan het werk in de velden.

Nikon Z 7 | 1/2000 sec. | f/1.4 28 mm | ISO 100 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Met behulp van de brandpuntsafstand van 85 mm kan ik hier de achtergrond comprimeren om het onderwerp te isoleren en de plukster in haar omgeving plaatsen.

Nikon Z 7 | 1/1600 sec. | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

V: Wat wilde met dit project bereiken?

Ik ben van mening dat velen van ons in een 'samenleving' leven waarin we er altijd naar streven om iets nieuws te bereiken of het nieuwste van het nieuwste te hebben. We zitten in onze eigen bubbel met een beperkt vermogen om daarbuiten te kijken. Ik vond het belangrijk om een inkijkje in een andere manier van leven te geven, om te laten zien dat er vrouwen zijn die dit soort zware arbeid zo goed en zo kwaad als het gaat verrichten en op een natuurlijke wijze de rol van 'kostwinner' in hun familie op zich lijken te hebben genomen.

Na aan het eind van de dag alle thee op een oude vrachtwagen te hebben geladen, nemen deze vrouwen even de tijd om uit te rusten.

Nikon Z 7 | 1/1600 sec. | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

De paden langs de velden zijn zo smal dat de vrouwen de zakken met thee op hun hoofd moeten balanceren.

Nikon Z 7 | 1/2000 sec. | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

V: Wat was de grootste uitdaging waar je tijdens je speciale project voor te staan kwam?

Ik was aanvankelijk van plan de vrouwen te fotograferen zoals ik dat tijdens een modereportage zou doen, om die fotoreportagestijl toe te passen in een naturalistische omgeving. Maar ik besefte al snel dat dit niet mogelijk was. De vrouwen moesten per dag een bepaalde hoeveelheid thee plukken en konden het zich niet veroorloven om onnodige pauzes te houden. Dat leidde ertoe dat ik een meer documentaire stijl van fotograferen toepaste en probeerde de persoonlijkheid van deze individuen vast te leggen binnen de alledaagse omgeving rondom hen. Ik vertrouwde op het natuurlijke licht en een bouncer en ik denk dat de beelden de band tussen deze vrouwen en hun werk weerspiegelen. Als ik te veel 'stijl' aan de beelden zou toevoegen, zou dat alleen maar blijken af te leiden.

Een zeldzame opname in een theefabriek: een vrouw die zakken vult met verwerkte theebladeren.

Nikon Z 7 | 1/200 sec. | f/1.4 28 mm | ISO 640 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

De manier waarop het licht door de fabrieksvensters viel, was betoverend. Hier kiest een vrouw speciale bladeren die voor witte thee worden gebruikt.

Nikon Z 7 | 1/200 sec. | f/1.4 28 mm | ISO 640 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Een theeplukker lijkt bijna kopje onder te gaan in een rollende golf te midden van een zee van theebladeren.

Nikon Z 7 | 1/3200 sec. | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Aan het eind van de dag komen de vrouwen samen om de thee die ze die dag hebben geplukt op de vrachtwagen te laden, wat een nogal kleurrijk schouwspel biedt.

Nikon Z 7 | 1/2500 sec. | f/1.4 28 mm | ISO 100 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

V: Heb je een favoriet moment?

Toen ik de foto's die ik maakte aan de vrouwen zelf liet zien. Ze waren zo enthousiast over de resultaten dat ze me vroegen om meer foto's van hen en van hun vrienden te maken. Voor mij betekende dit dat ze oprecht blij waren dat ik hen hielp hun verhaal te vertellen.

De theeplukkers krijgen hun foto's te zien.

Nikon Z 6 | 1/1600 sec. | f/1.8 35 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 35mm f/1.8 S

Een theeplukster geniet van haar theepauze.

Nikon Z 7 | 1/2000 sec. | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

V: Wat heb je van je reis geleerd?

Dat je weliswaar een hoop moeite in de planning kunt stoppen, maar dat je, als je op zo'n afgelegen locatie aankomt om volledig nieuwe inhoud vast te leggen, flexibel moet zijn en bereid moet zijn om je aan de situatie aan te passen. Dit was volkomen verschillend van mijn gebruikelijke werkterrein van modellen fotograferen. Werken met echt werkende vrouwen in een live omgeving betekende dat ik elke situatie op een verschillende manier moest aanpakken. Ik ben er trots op dat ik me kan aanpassen en alles wat ik tegenkom creatief kan aanpakken. Ik ben een actief onderdeel van de gemeenschap van #Zcreators die zich er op toelegt om met behulp van de Z-serie verhalen op nieuwe en unieke manieren te vertellen. Ik ben erg dankbaar dat ik de kans krijg om mijn eigen creatieve grenzen te verleggen en te ontdekken wat ik allemaal kan produceren.

Binnen deze groep vrouwen waren zo veel interessante gezichten en elk gezicht vertelde een ander verhaal.

Nikon Z 7 | 1/4000 sec. | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

De theeplukkers in hun aardkleurige kleding; zich ze onderscheiden zich visueel van hun omgeving maar maken daar ook deel van uit.

Nikon Z 7 | 1/200 sec. | f/1.8 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Groepen theeplukkers dragen hun zakken met thee naar de wachtende vrachtwagens.

Nikon Z 7 | 1/4000 sec. | f/1.4 28 mm | ISO 100 | AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

De regio rond Munnar is een jungle waar bijna alle valleien bedekt zijn met theevelden die complexe patronen van groentinten vormen.

Nikon Z 7 | 1/1250 sec. | f/5 85 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 85mm f/1.8 S

Het NIKKOR Noct-objectief registreert elk detail van de handen van de vrouw, zodat je kunt zien dat ze lang op het veld heeft gewerkt.

Nikon Z 7 | 1/4000 sec. | f/0.95 58 mm | ISO 100 | NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct

V: Je gebruikte het Noct-objectief voor je reportage. Hoe hielp dit je?

De NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct is compleet anders dan de objectieven die ik eerder gebruikte. Het grote diafragma van f/0.95 biedt gecombineerd met een camera zoals de Z 7 ongelooflijk veel mogelijkheden om je onderwerp af te scheiden en te isoleren van de omgeving. Zo kon ik de aandacht van de kijker richten op een specifiek deel van het beeld. Dat betekende dat ik recht kon doen aan de band tussen deze vrouwen en de omgeving om hen heen, ongeacht of ik dat nu via intieme portretten of scherpe landschapsfoto's doe. Het objectief is met een groot diafragma ongelooflijk scherp, zodat je het diafragma kunt gebruiken voor creatieve controle en je je geen zorgen hoeft te maken over bijvoorbeeld de scherpte en kleurranden. En wat de Z 7 zelf betreft: de camera presteert altijd uitstekend, ongeacht de omstandigheden. Of ik nu opnamen op locatie of in de studio maak, ik kan altijd op de camera vertrouwen, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.


Maak kennis met de overige Nikon-ambassadeurs