Nikon Imaging | Nederland | Europa

DAVID YARROW

Natuur en kunst

Met de Nikon D850 en NIKKOR-vast-brandpunt-objectieven in de hand, laat David twee kanten van Kenia naast elkaar zien. Hij profileert prachtige olifanten, de zogenaamde big tuskers uit Amboseli, tegenover de zorgvuldig geënsceneerde beelden van bendeleden in Dandora, Nairobi; thuisbasis van een van 's werelds grootste vuilnisbelten.

Over dit Speciale project

David Yarrow, Nikon-ambassadeur voor Europa en fine-artfotograaf, legt beelden vast van het wilde Kenya, van het straatleven in de bruisende hoofdstad, Nairobi, tot de wilde dieren in Amboseli National Park.

VRAAG: Waarom koos je Kenia als locatie voor je Speciale project?

Ik wilde naar Kenia komen omdat ik het land zo goed ken, in het bijzonder Amboseli, waar ik in mijn carrière al veel tijd heb doorgebracht. Ik denk dat ergens werken waar je je gemakkelijk en zelfverzekerd voelt, goed is voor het stroomlijnen van de planning en het logistieke proces van een dergelijk project, zelfs nog voor je je camera tevoorschijn hebt gehaald. Amboseli is mijn favoriete (en de beste) plek op aarde om olifanten te fotograferen. Het is een primitief, elementair amfitheater met 2000 olifanten, waarvan sommige behoren tot de grootste van de wereld. En ik heb zonder twijfel een aantal van mijn mooiste beelden op deze speciale plek gemaakt. Dandora in Nairobi biedt iets anders, en sluit aan op mijn andere fotografeerstijl, namelijk geënsceneerde beelden op plaatsen die soms zo ver van ons dagelijks leven af staan. De vuilnisbelt van twaalf hectare in Dandora bood een volledig unieke setting en een uitdagend beeld.

VRAAG: Wat is het verbindende thema tussen deze twee plaatsen en de beelden die je hebt vastgelegd?

Ik ben geen wildlifefotograaf, en het idee van twee opdrachten in één week, laat de twee kanten van mijn fotografische 'persoonlijkheid' zien.

Hetzelfde land, 480 kilometer uit elkaar liggend, geënsceneerd of natuurlijk, deze foto's laten duidelijk zien wat mijn drive is; de relatie tussen de mens en het wild onthullen en zien hoe dit werkt in verschillende settings.

Zeker, de resulterende beelden zijn elk op een verschillende manier gepland en zijn gemaakt op verschillende locaties, maar ze zijn verbonden door een aantal factoren: een compositie die wordt gedefinieerd door gedrag, het vermogen om zelf te kiezen wat ik wel en niet laat zien, en vooral, twee verbluffende zijden van dit land vastleggen. Heel veel mensen denken bij Kenia aan de wilde dieren en nationale parken, maar Nairobi is anders. Daar zijn nog steeds zoveel gebieden waar geweld heerst tussen straatbendes in een territoriale strijd, en de stad, vooral Dandora, kampt nog steeds met milieu- en afvalverwerkingsproblemen. Ik wilde dat deze stadsbeelden dezelfde diepe impact zouden hebben als de foto's van olifanten.

Garden of Eden. (Tuin van Eden.)
Gemaakt met Nikon D850 | 1/500 sec. | f/7.1 105mm | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

VRAAG: Wat is het verschil tussen geënsceneerd werk en het fotograferen van onderwerpen in hun natuurlijke omgeving?

Ik kies graag plaatsen die volledig los staan van alles wat een kijker ooit heeft gezien, of dat nu een uitgestorven stad in Montana is, of een plaats waar een burgeroorlog heeft gewoed, zoals Sudan. Of in dit geval, Nairobi, met gevaarlijke plekken die een turbulente tijd doormaken. Het cognitieve proces is volledig anders dan dat van wildlifefotografie, waarbij het vaak draait om het vinden van de beste positie om foto's te nemen van de dingen die aan de gang zijn. Hierbij kun je een idee dat je hebt niet linea recta omzetten in een resultaat, want als een dier niet doet wat jij in gedachten hebt, dan kun je daar niets aan veranderen. Maar bij werk dat je in scène zet, heb je duidelijk voor ogen wat het resultaat moet zijn. Het geeft je veel meer controle, maar het is ook een test voor jouw vaardigheden als fotograaf. De compositie ligt uiteindelijk in jouw handen en daar houd ik van.

VRAAG: Hoe heb je je voorbereid op een project van deze omvang en op deze schaal?

Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk de planning- en onderzoeksfase van een project is. Bereid je goed voor en werk samen met mensen ter plaatse die je kunnen helpen toegang te krijgen tot de zeldzame omstandigheden die je zoekt. Gelukkig kende ik de gebieden in Kenia heel goed, en wist ik dat het vlakke landschap zich uitstekend zou lenen voor dramatische beelden met een heldere achtergrond. Je moet jezelf ook omgeven met een geweldig team dat jou van alle gemakken voorziet. Een fout die door veel fotografen kan worden gemaakt, is dat de spanning van een speciale bestemming voor hen genoeg is, maar als ze dan arriveren, hebben ze niet gepland wat ze gaan doen als ze daar eenmaal zijn. Gelukkig hadden we in Kenia een fantastisch team dat me hielp bij mijn mentale en visuele voorbereiding en kwamen we vooraf in contact met de juiste mensen om te zorgen dat we veilig konden werken.

VRAAG: Hoe ging je te werk om de 'big tusker' te vinden in Amboseli?

Dit deel van Kenia is niet alleen het leefgebied van enkele prachtige olifantenkuddes, maar er woont ook een handjevol van de grootste en meest bedreigde olifanten van de wereld, ook wel bekend als de 'big tuskers'. Helaas leven er in het wilde nog maar 22 van deze prachtige wezens, waarvan de slagtanden zo lang zijn dat ze de grond raken.

Ik ben eerder in dit deel van de wereld geweest om deze buitengewone dieren te fotografen, en ik wist dat er een grote kans bestond dat ik de grootste olifant ter wereld weer zou zien. Hij heet Tim, en als je hem ziet, dan weet je dat je nooit iets vergelijkbaars zal fotograferen. Natuurlijk moesten we, toen we in de buurt waren, voorzichtig zijn om Tim niet te irriteren in zijn natuurlijke omgeving. Dat komt met ervaring en hulp van de parkwachters. Wij zijn slechts voyeurs van zijn leven en willen hem niet onder druk zetten of zijn dagelijkse routine onderbreken.

Het resultaat is een frontale foto van deze olifant in volle glorie, waarbij alle textuur van zijn huid te zien is, de ambitie en de intelligentie van zijn ogen en de prachtige slagtanden die hij met trots draagt. Dat is precies het beeld dat ik wilde vastleggen.

Links: Colossus. Gemaakt met Nikon D850 | 1/1250 sec. | f/8 200mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II
Rechts: The Walk of Life. Gemaakt met Nikon D850 | 1/1600 sec. | f/5 400mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

VRAAG: Welke uitrusting heb je gebruikt tijdens het opnemen?

Welk objectief je ook gebruikt om een olifant te fotograferen, als je in een jeep zit, zal iedereen die verstand heeft van camera's en de capaciteiten van je uitrusting, weten dat die foto genomen is vanuit een kunstmatige positie in een auto. Daarom moet je, om de reusachtigheid van een olifant in al zijn glorie vast te leggen, fotograferen vanaf de grond. Dit kun je ofwel doen vanuit een liggende positie onder de jeep (wat lastig is, maar je wel beschermt), door gebruik te maken van een afstandsbediening (afhankelijk van het weer), of – en dit leek me het beste voor deze fotosessie – je kunt zo dichtbij mogelijk komen, terwijl je de veiligheid in acht houdt. Doordat ik eerder met Tim had gewerkt, was ik zelfverzekerd, en begreep zijn gedrag goed genoeg om binnen een bereik van 20-25 meter van hem te komen. Gezien hoe dichtbij ik was, had ik geen langer objectief nodig dan de haarscherpe AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II of de AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED. Beiden vast-brandpunt-objectieven van Nikon met een krappe kadrering. Mijn keuze gaat vrijwel altijd uit naar vast-brandpunt-objectieven voor projecten als dit.

Aan de kant van de camerabody, wilde ik Tim gewoon fotograferen zoals hij is, niet zozeer rondstampend, maar gewoon rustig terwijl hij zijn gang gaat. Wat betekende dat ik geen hoog aantal beelden per seconde nodig had, maar een superscherpe resolutie. De Nikon D850 was hier ideaal voor. Dat betekent ook, dat als je de foto wilt afdrukken om hem levensgroot tentoon te stellen (wat ik van plan ben), de beeldkwaliteit er net zo goed uit zal zien als op een computerscherm.

Voor het portret van de onderluitenant van de bende, heb ik de AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G gebruikt. Hij heeft een krachtig, sinister gezicht, en de portretmogelijkheden van dit 35mm-groothoekobjectief hebben dit perfect vastgelegd.

The Debt Collector. (De schuldeiser.)
Nikon D850 | 1/200 sec. | f/3.5 35mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

VRAAG: Hoe heb je je voorbereid op de opnames in Nairobi?

Dandora in Nairobi is een heel moeilijke plek om foto's te maken. Het bevat een van 's werelds grootste vuilnisbelten, met zulke grote hoeveelheden chemisch afval dat je een masker moet dragen. Helaas merken de bewoners van de buitenwijken wat de gevolgen van deze afvalstortplaats voor de gezondheid zijn.

Het gebied heeft ook een sterke straatbendecultuur, en ik wist voor de reis al dat ik een aantal bendeleden wilde portretteren. We namen van tevoren contact op met de onderluitenant van de bende, zodat we zeker wisten dat ze hieraan mee wilden doen. Met deze ongewone locatie wilde ik iets bijbels neerzetten. Het gaat hier niet om het maken van een portretfoto van een individu tegen de achtergrond van een vervallen gebied in Nairobi – het gaat erom iets te laten zien dat gedachten provoceert. Om deze schaal te bereiken, hebben we een ladder gebouwd en gebruikt om het beeld te verhogen. Dit beeld is het de belichaming van een visuele dissonant; goedgeklede, gezonde mannen in hun zwarte pakken worden afgezet tegen de achtergrond van de vuilnisbelt.

Dandora.
Nikon D850 | 1/2000 sec. | f/10 105mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

VRAAG: Welke uitdagingen ben je tegengekomen tijdens jouw Speciale Project?

Ik ben zo'n 25 keer in Amboseli geweest, tijdens verschillende jaargetijden. De onverwachte grote hoeveelheid regen maakte deze reis extra moeilijk, en om eerlijk te zijn was ik daar niet helemaal op voorbereid. Het terrein was door en door nat, plaatsen waren moeilijk bereikbaar (sterker nog, we zijn een aantal keer vast komen te zitten), wat het voor ons moeilijker maakte om te voorspellen en uit te zoeken waar de olifanten en big tuskers zouden zijn (wat meestal is waar geen water is). Een andere uitdaging was het licht.

Een zwart-witfoto moet zijn als een piano, een piano heeft 88 toetsen en de beste pianisten zorgen ervoor dat elke toets bespeeld wordt. Een zwart-witfoto moet van uitgebeten wit naar rijk zwart lopen en alle schakeringen daartussen raken.

Dat is moeilijk als het licht vlak is, en het licht was tijdens deze reis lastig, vooral in Dandora. Geen enkele fotograaf wil beperkt worden tot de ‘middelste toetsen’, wat toch regelmatig zo was, en het nog moeilijker maakte om de perfecte foto vast te leggen. Natuurlijk is geen enkele fotoshoot compleet zonder wat uitdaging, en deze reis toont zeker hoe belangrijk het is om je aan de omstandigheden aan te passen en spontaan te reageren.

VRAAG: Wat betekent het om een project als dit te kunnen uitvoeren met Nikon?

Ik prijs mezelf altijd gelukkig dat ik fotograaf ben, en ik ben dankbaar dat Nikon mijn metgezel is geweest vanaf het begin van mijn carrière. Elk project is belangrijk, maar dit project staat symbool voor mijn hechte band met het merk, de camera's en objectieven waar ik bijna elke dag doorheen kijk, en waarmee ik een aantal foto's heb gemaakt die mijn carrière hebben bepaald. Ik hoop dat dit project mensen inspireert om hun passieprojecten uit te voeren, te gaan voor unieke kwaliteitsfoto's, en om zoveel mogelijk te reizen om buitengewone en onverwachte dingen te zien.

Maak kennis met de overige Nikon-ambassadeurs