Professionele tip: Mijn NIKKOR-objectief bij uitstek

Mijn NIKKOR-objectief bij uitstek
Waarom ik een voorkeur voor de AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR heb

Artikel en foto's door Vincent Versace.

“We hebben kunst om niet aan de waarheid te sterven”

–  Friedrich Nietzsche

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1 seconde, f/11, ISO 500, diafragmavoorkeuze, matrixmeting. Objectief op 48 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/10 seconde, f/4.8, ISO 200, diafragmavoorkeuze, matrixmeting. Objectief op 62 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, ¼ second seconde, f/32, ISO 100, diafragmavoorkeuze, centrumgerichte meting. Objectief op 78 mm

Reis licht, verminder de uitrusting

Elke artiest heeft een instrument. Een instrument waarmee elke artiest zijn of haar creativiteit kanaliseert, of het nu de muzikant met het fysieke instrument is of in meer overdrachtelijke zin de schilders die hun canvas en penseel gebruiken of dansers die zich creatief uiten via het gebruik van hun lichaam.

Voor een fotograaf is het de camera en het objectief. Het objectief is het penseel, de camerasensor is het canvas, het bestand is de bladmuziek en de uiteindelijke foto is de symfonie.

Als ik één onderdeel zou moeten kiezen wat de kenmerkende uitstraling van mijn foto's het meest bepaalt, zijn het de objectieven die ik gebruik. Ik heb meer objectieven dan een kleine camerawinkel. Van alle dingen die men mij vraagt, is de meest gestelde vraag niet waarom ik ervoor heb gekozen om iets te fotograferen zoals ik dat heb gedaan, maar welke camera, welk objectief en welke f/-stop ik heb gebruikt. Het antwoord luidt: mijn camera bij uitstek is een Nikon D750 (die de Nikon D610 vervangt, die de D600 heeft vervangen die weer de D3X heeft vervangen) en mijn objectief bij uitstek is de AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

Dat is mijn antwoord op de gestelde vraag maar het is niet echt een nuttig antwoord. De gedetailleerdere vraag is waarom ik op één objectief boven de andere ben gaan vertrouwen. Elk objectief heeft zijn eigen kwaliteiten die het uniek maakt. Mijn voorkeur gaat uit naar het 28-300mm-objectief omdat het licht op een andere manier ombuigt dan de andere objectieven. Het is voor mij de juiste keuze op basis van mijn behoeften voor het beeld op dat moment. Elke beslissing over een beeld, helemaal tot aan de uiteindelijke afdruk, moet worden gemaakt op het moment dat het beeld u pakt en wanneer u op de sluiter drukt.

Wanneer ik niet in de studio ben, neem ik wanneer ik eropuit ga vier camerabody's en negen objectieven mee; ik kies meestal het 28-300mm-objectief om één enkele reden: het is het objectief voor alle gelegenheden. Ik kan van breed (28 mm is ongeveer de basisbeeldhoek voor het menselijk oog) naar 300 mm (de grotere brandpuntsafstand) gaan, wat over het algemeen dichtbij genoeg is om de poriën in iemands huid te tellen en toch buiten de nabijheid van het blikveld te blijven. Dit is de afstand waarop u kunt 'voelen' dat iemand naar u kijkt.

In de loop van de vier keer dat ik een upgrade van het camerasysteem heb gedaan, heb ik één objectief als mijn belangrijkste favoriete objectief gehouden. Wat deze vastberadenheid heeft veroorzaakt, is een perfecte wervelwind van gebeurtenissen. Eerst was er de ontwikkeling van een sensor van 24 MP in een kleinbeeldcamera, de Nikon D3X. 24 MP is het magische getal; het biedt voldoende resolutie om een afdruk van kunstkwaliteit te maken (112 cm x 92 cm). Daarna was er de ontwikkeling van een sensor van 24 MP, die vrijwel geruisloos beeldbestanden met hoge ISO-waarden produceert. Beginnend met de Nikon D600, vervolgens de Nikon D610 en nu de D750 ben ik het fotograferen met de ingeschakelde automatische ISO-instelling gaan vertrouwen. Ik heb uitstekende beelden met erg weinig ruis die met een zeer hoge ISO-gevoeligheid zijn vastgelegd. Deze hoge beeldkwaliteit is het resultaat van de voortdurende verbeteringen van het bedrijf aan de sensor, plus de EXPEED 4-beeldprocessor, plus de NIKKOR-toewijding aan ongelofelijk hoogwaardig glas.

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/30 seconde, f/5.6, ISO 400, diafragmavoorkeuze, matrixmeting. Objectief op 300 mm

Zoals ik al eerder heb gezegd, geloof ik erg in het concept dat het objectief het penseel en de camerasensor het canvas is. Daarom reis ik met zoveel verschillende objectieven wanneer ik eropuit ga. Hoewel ik met al deze objectieven reis, pak ik toch vaak het 28-300mm-objectief. Als of wanneer ik één objectief zou moeten kiezen, selecteer ik het 28-300mm-objectief. Het is geschikt voor de keren dat ik geen idee heb of ik een groothoek- of een teleobjectief nodig ga hebben, wat zo ongeveer iedere keer is wanneer ik op locatie ben.

De reden voor deze keuze heeft te maken met het belang van de zogeheten bokeh, wat de manier is waarop een objectief vastlegt wat zich in het kader bevindt, van scherp tot onscherp. Dit is naar mijn mening de belangrijkste overweging bij het kiezen van een objectief. Alle objectieven stellen scherp, dat is wat ze moeten doen, maar hoe elk objectief het onscherpteverloop van scherp naar onscherp vastlegt is belangrijker. Bij een foto gaat het meer over onderwerpen die onscherp zijn dan over de scherpe, dat is gewoon de fysica van objectieven. Voor mij heeft het 28-300mm-objectief, meer dan welk objectief ook, naast een perfect scherpstelling een prachtige bokeh. Als u deze bokehmogelijkheid combineert met de verbeteringen in de gevoeligheid bij weinig licht van de sensors die in de D4S, D750 en D610 worden gebruikt, hebt u uitmuntend beeldmateriaal. De sensors van deze camera's stellen me in staat om het mooiste licht en bijzonder weinig licht vast te leggen bij een diafragma en sluitertijd die het moment kunnen bevriezen. Dat betekent dat ik in situaties met weinig licht niet meer afhankelijk ben van een lichtsterk objectief (f/1.4, f/2.0 of f/2.8). Ik kan en zal om hun bokeh voor het gebruik van deze typen objectieven kiezen, maar ik ben er niet meer afhankelijk van wanneer er weinig of haast geen licht is.

Tijdens mijn afgelopen drie fotoshoots in Burma, de afgelopen drie in Cuba, de meest recente twee in India en ongeveer iedere fotoshoot ertussenin vertrouwde ik op het 28-300mm-objectief als mijn belangrijkste objectief. In de afgelopen vijf jaar heb ik meer foto's met het 28-300mm-objectief gemaakt dan met elk van de andere die ik heb.

Ik ben slechts zo goed als de momenten die me pakken en zich voor mijn objectief afspelen. Mijn uiteindelijke foto's zijn slechts zo goed als de kwaliteit van het objectief en het camerasysteem dat ik gebruik om die momenten vast te leggen. De beelden die ik maak zijn het wisselgeld van mijn carrière. Ik heb er in de afgelopen vijf jaar voor gekozen om het licht het meest om te buigen met het 28-300mm-objectief. Camerabody’s komen en gaan, maar glas is voor altijd.

Artikel en foto's door Vincent Versace.