Nikon Imaging | Nederland | Europa

Betere portretten maken

Ontdek de bouwstenen van een goede portretfoto

Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Uw vriend(in)/partner/kind vraagt of u een foto van hem/haar wilt maken. U hebt een goede digitale camera, dus u pakt uw camera en maakt de foto. U bent echter niet tevreden over het resultaat, maar weet niet precies waarom. De foto is scherp en goed belicht, dus wat is er mis mee? U hebt net ontdekt dat er bij een goed portret meer komt kijken dan technische correctheid.

Let eerst eens op de achtergrond. Deze mag niet afleiden van het onderwerp. Een effen muur, donkergroen gebladerte, alles wat eenvoudig is (zonder sterke lijnen of patronen) is geschikt. Niets is erger dan een lijn, paal of tak die uit het hoofd van de geportretteerde lijkt te groeien.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR-objectief, 1/250 sec., f/6.3, ISO 100, Sluitertijdvoorkeuze, Matrixmeting, invulflits.

In deze foto 'groeit' de paal van een verkeersbord uit het hoofd van het meisje.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR-objectief, 1/250 sec., f/4, ISO 100, Sluitertijdvoorkeuze, Matrixmeting, invulflits.

Voor deze foto ben ik een paar meter opzij gestapt (geen palen meer), waardoor ik een mooiere foto krijg.

Let op de achtergrond

Als u iemand fotografeert tegen een lichte achtergrond, eindigt u mogelijk met een silhouet. De lichte achtergrond leidt ertoe dat de camera het onderwerp waarschijnlijk onderbelicht, waardoor dit donker lijkt. U kunt dit mogelijk verhelpen door de ingebouwde flitser van uw Nikon D-SLR omhoog te klappen of de flitsfunctie van uw COOLPIX of Nikon 1 digitale camera in te schakelen. Maar hoewel u ervoor zorgt dat er extra licht op het gezicht schijnt, hebt u nog steeds het probleem van de lichte achtergrond. 

Elke Nikon D-SLR en COOLPIX heeft belichtingscorrectie. U kunt overbelichten met een of twee f/-stops of sluitertijden om de helderheid van de achtergrond te corrigeren. Als het resultaat dan nog steeds niet naar wens is, probeert u een andere achtergrond, bij voorkeur eentje die donkerder is dan het onderwerp.

Onthoud dat de foto draait om de persoon. Fotografeer niet alles eromheen. Kom dichterbij door naar de persoon toe te lopen of een teleobjectief of zoomobjectief te gebruiken. Zet het onderwerp af tegen die eenvoudige achtergrond. Hoofden van mensen staan verticaal, dus fotografeer ze ook op die manier. Horizontale portretten zien er vaak minder mooi uit.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II-objectief, 1/250 sec., f/2.8, ISO 100, Diafragmavoorkeuze, Matrixmeting, invulflits door ingebouwde opklapbare flitser.

De compositie van dit portret is niet echt interessant. Het meisje staat tegen een bakstenen muur, in het midden van het beeld, met veel extra ruimte om haar heen die niets toevoegt aan het beeld.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II-objectief, 1/125 sec., f/5, ISO 100, Diafragmavoorkeuze, Matrixmeting, invulflits door ingebouwde opklapbare flitser.

Voor deze opname heb ik het meisje gevraagd met haar arm tegen de muur te leunen en haar gezicht naar de camera te draaien. Ik heb het beeld ook krap uitgesneden als verticale foto, wat een interessanter resultaat oplevert. De bakstenen achtergrond wordt nu een dynamisch onderdeel van de compositie.

Denk na over styling

Let ook op de kleding van de geportretteerde. Effen kleuren doen het vaak goed in portretten, vooral omdat ze de aandacht niet afleiden. Opvallende dessins schreeuwen: kijk naar mij, kijk niet naar het gezicht!

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF-objectief, 1/30 sec., f/3.5, ISO 200, Diafragmavoorkeuze, Matrixmeting, flits van de ingebouwde opklapbare flitser van de camera.

De jongen op deze foto draagt niet alleen een geruit overhemd, hij zit ook nog eens naast een plank vol met spullen (links), terwijl de verticale lamellen rechts zijn andere schouder raken.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF-objectief, 1/30 sec., f/3.8, ISO 200, Diafragmavoorkeuze, Matrixmeting, SB-900 weerkaatst door een plafond waarbij via een reflector licht op het onderwerp valt.

Voor deze opname heb ik de jongen gevraagd iets op te schuiven, zodat de verticale lamellen de achtergrond worden. Ik heb hem ook gevraagd een effen shirt aan te trekken. En door in te zoomen voor een krappere uitsnede, heb ik de andere afleidende elementen verwijderd. Licht dat wordt weerkaatst via het plafond zorgt voor een zachte verlichting.

Flatteuze hoeken

Tot slot: tenzij u boeven fotografeert voor de plaatselijke politie, wordt het afgeraden personen recht van voren te fotograferen. Laat de persoon zijn of haar lichaam een beetje draaien (bijvoorbeeld 45 graden van u af) en daarna het hoofd iets naar u toe draaien om u aan te kijken. Dit is een mooiere, meer flatteuze pose waarmee mensen ook nog eens slanker lijken.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR-objectief, 1/60 sec., f/4, ISO 400, Diafragmavoorkeuze, Matrixmeting, SB-900 Speedlight, direct flitsen. 

Deze foto kent een paar problemen. Ten eerste is er een harde schaduw op de achtergrond te zien omdat de flitser direct op de jongen is gericht.

Ten tweede is de achtergrond een beetje druk, met schilderijlijsten aan weerszijden, het plafond dat aan de bovenkant zichtbaar is en ook nog een bank onder in het beeld. Tot slot is de frontale pose niet echt flatteus.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR-objectief, 1/60 sec., f/4, ISO 400, Diafragmavoorkeuze, Matrixmeting, SB-900 Speedlight, indirect flitsen.

Ik heb een mooiere foto gemaakt door in te zoomen om de jongen te isoleren. De achtergrond leidt niet meer af. Door indirect te flitsen via het plafond, heb ik de verlichting zachter gemaakt (zonder harde schaduwen die afleiden van het onderwerp).

Tot slot, in plaats van de jongen recht van voren te fotograferen, heb ik hem gevraagd iets te draaien, zijn hoofd weer naar de camera te richten en zijn armen over elkaar te slaan.

Artikel en foto's door Gary Small.