Bokeh voor beginners

Bokeh komt van het Japanse woord boke (ボケ), dat 'onscherpte' of 'waas' betekent, of boke-aji, de 'kwaliteit van onscherpte'. Bokeh wordt uitgesproken als 'bo-kee'.

Op elke fotosite en elk fotoforum vindt u allerlei discussies over de prachtige bokeh die de favoriete objectieven van de gebruikers creëren. De bijvoeglijke naamwoorden zijn er in overvloed: van vloeiend, ongelooflijk, prachtig, goed, mooi, zijdezacht tot schitterend... maar wat is bokeh precies?

Bokeh kan worden omschreven als 'het effect van een zachte, onscherpe achtergrond dat u krijgt wanneer u een onderwerp fotografeert met een lichtsterk objectief bij het grootste diafragma'. Eenvoudig gezegd, is bokeh de aantrekkelijke of esthetische kwaliteit van onscherpte in een foto.

Hoewel bokeh in feite een eigenschap van een foto is, bepaalt het gebruikte objectief de vorm en grootte van de zichtbare bokeh. Bokeh is gewoonlijk beter zichtbaar in hoge lichten en wordt beïnvloed door de vorm van de diafragmalamellen (de opening) van het objectief. Een objectief met rondere lamellen produceert rondere, zachtere bollen van onscherpe hoge lichten. Bij een objectief met een meer zeshoekig diafragma komt die vorm ook terug in de hoge lichten.

Bokeh in uw foto's krijgen

Als u bokeh in een foto wilt krijgen, hebt u een lichtsterk objectief nodig. Hoe lichtsterker, hoe beter. Gebruik een objectief met een diafragma van ten minste f/2.8, terwijl een groter diafragma van f/2, f/1.8 of f/1.4 nog beter is. Veel fotografen gebruiken graag een lichtsterk vast-brandpunt-objectief als ze foto's willen maken met zichtbare bokeh.

Het wordt aanbevolen te fotograferen met het grootste diafragma, dus u kunt het beste de opnamestand Diafragmavoorkeuze of Handmatig gebruiken. In de handmatige stand kunt u zowel het diafragma als de sluitertijd kiezen. Bij diafragmavoorkeuze kiest u de f/-stop (diafragma), waarna de camera de juiste sluitertijd voor de belichting selecteert. U zou ook de stand Flexibel programma kunnen gebruiken, waarbij u een combinatie van sluitertijd met het grootste mogelijke diafragma kiest.

Het geeft niet als u geen echt lichtsterk objectief hebt. Door de afstand tussen de achtergrond en het onderwerp te vergroten, kunt u bokeh creëren in beelden die zijn gemaakt met een kleiner diafragma.

Als u de kans op zichtbare bokeh in uw foto's wilt vergroten, vergroot u de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond. U kunt dit doen door de afstand tussen de camera en het onderwerp te verkleinen. Hoe kleiner de scherptediepte of hoe groter de afstand tot de achtergrond, hoe onscherper die wordt. Hoge lichten in de achtergrond zullen ook beter zichtbare bokeh vertonen. Als u met tegenlicht, zijlicht of haarlicht werkt, kan de bokeh hierdoor nog mooier worden.

Portretten zijn ideaal voor bokeh. Met name bij close-ups komt bokeh in portretten zeer goed tot zijn recht. Close-ups en macro's van bloemen en andere natuurlijke elementen zijn ook populaire onderwerpen voor bokeh. En feestverlichting of andere zeer reflecterende voorwerpen, die opzettelijk onscherp zijn gefotografeerd, veranderen in wazige bollen van stralend licht.

Bokeh kan een helder verlichte foto zachter maken. Als u deze techniek toepast om het onderwerp van de achtergrond te scheiden, kunt u ook een minder fotogenieke achtergrond gebruiken. Door de diffuse onscherpte benadrukt de achtergrond bovendien het onderwerp in plaats van de aandacht ervan af te leiden.

Artikel en foto's door Jody Dole, Kristina Kurtzke, Lindsay Silverman en Paul Van Allen